شرکت آسو صنعت زنده رود

شش نوع سیستم انتقال پرکاربرد

شش نوع سیستم انتقال پرکاربرد

تاریخ مقاله: 1401/09/07
در بیشتر صنایع، ابزار و ماشین آلات پیچیده ای وجود دارد که اغلب به عنوان جایگزینی برای نیروی انسانی استفاده می شود. این کار به منظور کوتاه کردن زمان پردازش و صرفه جویی در هزینه های عملیاتی صنعتی انجام می شود. در این راستا یکی از مهمترین نیاز های خطوط تولید و فراوری خطوط انتقال است. برای جابه جایی مواد یا اجزای مورد نیاز خطوط تولید و حتی محصولات اواع سیستم ها انتقال وجود دارد.

شش نوع سیستم انتقال  پرکاربرد

در بیشتر صنایع، ابزار و ماشین آلات پیچیده ای وجود دارد که اغلب به عنوان جایگزینی برای نیروی انسانی استفاده می شود. این کار به منظور کوتاه کردن زمان پردازش و صرفه جویی در هزینه های عملیاتی صنعتی انجام می شود. در این راستا یکی از مهمترین نیاز های خطوط تولید و فراوری خطوط انتقال است. برای جابه جایی مواد یا اجزای مورد نیاز خطوط تولید و حتی محصولات  اواع سیستم ها انتقال وجود دارد.

1: نوار های نقاله ( تسمه نقاله ها)

Belt Conveyors

یکی از ابزارهای حمل و نقل کالا که با آن آشنا هستیم نوار نقاله یا تسمه نقاله اتوماتیک نامیده می شود. نوار نقاله ابزاری برای جابجایی مواد با ظرفیت گوناگون از مکانی به مکان دیگر است. انوار نقاله ها جز وسایل نقیلیه ماشینی هستند اما برای حمل مواد و مصالح. یکی از مزایای استفاده از نوار نقاله این است که فرآیند حمل و نقل مواد را سرعت می بخشد و نیروی انسانی را به حد اقل می رسانند، زیرا به صورت خودکار انجام می شود. انواع مختلفی از نوار نقاله وجود دارد که در بازار موجود است و اغلب مورد استفاده قرار می گیرد . نوار های نقاله(تسمه نقاله ها) به دو وسته تقسیم می شوند. 

انتقال مواد مواد فله : این تسمه نقاله ها بیشتر در معادن ، صنایع معدنی، کانی های فلزی و غیر فلزی ، کارخانه جات ذوب فلزات ، پترو شیمی ، کاغذ سازیو... استفاده فراوانی دارند. معمولا این نقاله ها در گروه heavy duty  هستند، نوع تسمه آنها لاستیکی  با تقویتی الیاف یا سیم های فولادی هستند.

انتقال مواد اجسام یا بسته ها : این تسمه نقاله ها بیشتر برای خطوط تولید و بسته بندی کار برد دارند معمولا طول میز آنها کوتاه و متناسب خط تولید چیدمان میشوند. معمولا تخت هستند و جنس تسمه آنها پی -وی -سی است.

تسمه نقاله، نوار نقاله موبایل ، PVC

تسمه نقاله زاویه متغیر ساخته شده در شرکت آسو صنعت زنده رود برای گروه انتخاب

نوار نقاله -تسمه نقاله- آسو صنعت -

تسمه نقاله برای جا بجایی اجسام یا بسته ها

نوار نقاله، تسمه نقاله ، آسو صنعت

تسمه نقاله برای انتقال مواد فله

تسمه نقاله ، نوار نقاله، فولاد سنگ

تسمه نقاله های پروژه فولاد سنگ طراحی شده در شرکت آسو صنعت زنده رود

2: میز غلطکی 

Roller Conveyor

در این سیستم از میز های غلطک دار( رولیک) برای انتقال استفاده میشود بیشترین کاربر آنها در جابه جایی بسته ها و جعبه می باشد. معمولا میز ها را از یک سمت شیب دار در نظر می گیرند. برخی از انها ثابت و برخی متحرک و زاویه پذیر هستند. برایجا به جایی اجسام روی این سیستم دو روش وجود دارد. برخی از آنها دارای غلطک (رولر یا رولیک ) های هرزگرد هستند که جعبه ها توسط کارگران و با نیروی حاصل از وزن به علت شیب میز جا به جا میشوند

برخی هم دارای  تسمه های انتقال قدرت به رولیک ها هستند که به انتقال اتوماتیک کمک می کنند.

رولر کانویور،roller conveyor

roller table
رولر تیبل ، Roller Tabble ، برای روه انتخاب
رولر تیبل ساخته شده توسط شرکت اسو صنعت برای گروه انتخاب.

3. نقاله بالا سری

 Overhead Conveyor

در این سیستم انتقال مواد ، ابزار انتقال و ریل های هدایت کننده در سقف سالن تولید نصب می شوند، و اقلام مورد جابه جایی توسط قلاب های ویژه ای منقل می شوند بیشترین کاربرد این سیستم انتقال برای جا به جایی قطعات به اتاق رنگ و ااتاق خشک کن می باشد. امروزه ظرفیت استفاده از این سیستم های انتقال به شدت در کار خانه های تولیدی بالا رفته است. کارخانه هایی از جمله لوازم خانگی ، صنایع خودرو یی و ....

overhead conveyor. آسو صنعت

4.نقاله های پله دار و نقاله های باکت دار(سطلی)

Bucket Conveyor

.برای جا به جایی مواد دانه ای یا قطعات ریز به ارتفاعات بالاتر ( گاهی هم پایین) با شیب زیاد از نقاله های پله دار یا سظلی استفاده می کنند

این نقاله ها در صنایع غذایی و سورتینک استفاده زیادی دارند. از نوع سنگی آن نیز در صنایع معدنی و کانی های فلزی و غیر فلز نیز استفاده می شود

سیستم انتقال مواد ف باکت کانویر

سیستم انتقال مواد ، باکت

5-نقاله های مارپیچی 

Screw Conveyor

نقاله های مارپیچی (اسکرو کانویر) با اقتباس از پیچ ارشمیدس موجب انتقال مواد میشوند . این پیچ ها برای انتقال مواد فله، پودری  و دانه ها های زیر در مسافت های کم استفاده می شود. یکی دیگر از کاربردهای آنها اختلال و مخلوط کرد مواد است.

اسکرو کانوایر ، screw conveyor

6-نقاله های تخته ای 

Slat or Apron Conveyor

برای انتقال اجسام سنگین ، سخت . معمولا با ابعاد زیاد از نقاله های اسلت یا  اپرون استفاده می شود . این نقاله ها برای انتقال قطعات با حرارت بالا نیز مورد استفاده قرار می گیرند. معمولا این نقاله ها  از مدولهای پیوسته به هم تشکیل شده اند و تشکیل یک زنجیره می دهند. گاهی از این نقاله ها در زیر سنگ شکن های فکی یا چکشی نیز استفاده می شود . نوع سبکتر آنها در صنایع سبک تر مانند تولید لوازم خانگی و خودرو نیز کاربرد دارد.

slst conveyor اسلت ، نقاله تخته ای

اسلت کانوایر.آسو صنعت

سیستم های انتقال مواد بسیار متنوع هستند و در کارخانه جات گوناگون ترکیب های مختلفی از این تجهیزات کنار هم قرار می گیرند تا در نهایت خط تولید کامل شود. برای طراحی و ساخت هر کدام از این سیستم ها به مهارت و تخصص ویژه ای نیاز است. انتخاب صحیحی المانها ، ( از جمله : عرض ، توان نوع موتور و گیر بکس و ... بسیار مهم است). 

كارشناسان ما آماده پاسخگویی به سوالات شما عزیزان در این راستا هستند.

چنانچه شما هم تجربياتي در اين زمينه داريد لطفا با ما در ميان بگذاريد

info@asoosanat.ir

asoosanat.eng.co@gmail.com

Tel: 031-32209956

از توجه شما سپاسگزارم

داوود باستاني

دیدگاه های کاربران

دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است.


فرم ارسال دیدگاه شما برای شش نوع سیستم انتقال پرکاربرد
(به حروف کوچک و بزرگ حساس نمی باشد.)
captcha